
In 1921 werd de wielerbaan op het terrein van buitenplaats Ypenburg aangelegd n 1928 wordt de Wielerbaan openbaar verkocht via een veiling. In 1940 wordt de Wielerbaan afgebroken.
Wielersport was in de jaren twintig big business waar veel geld in omging. In Scheveningen was een wielerbaan die in 1916 het veld moest ruimen door het Belgisch Park. Haagse ondernemers probeerden een nieuwe baan in Den Haag te bouwen. Dat liep spaak door de opstelling van de gemeente.
Men kocht een stuk grond aan de Delftweg, op de plek waar nu het hoofdkantoor van BMW Nederland staat. De bouw werd een dubbeltje op z’n kant. Immers de wedstrijden waren op zondagen. In de Rijswijkse gemeenteraad hadden christelijk partijen de meerderheid, en die waren voor zondagsrust. Door het opstapen van een raadslid was de christelijke coalitie net de meerderheid kwijt. De wielerbaan van Rijswijk was een feit.
Het werd een houten baan, maar in plaats van de latten haaks in de rijrichting te maken, zoals overal het gebruik was, koos men voor de rijrichting, waardoor de baan waanzinnig snel werd. Snelheden van rond de honderd kilometer waren – met een motor voor de renner – realiteit. Het was ook een gevaarlijke baan. In de bochten was de baan 45 graden. Niet zelden knalde een motor het publiek in, waarmee er ook doden zijn gevallen.
Met 12.000 bezoekers werd het de beste baan van Europa, waar successen werden gevierd en startgelden van tienduizend gulden eerder gewoonte dan uitzondering waren. In 1927 ging de baan failliet. Waarop het Rijswijkse raadslid Henri ter Hall de baan zelf kocht. Een jaar later was de heropening door de Rijswijkse revue-artiest en clown Buziau werd verricht. Ook Josephine Baker werd naar Rijswijk gehaald voor het geven van het startschot.
Bij de slag om Ypenburg op 10 mei 1940, ligt de wielerbaan in de vuurlinie, maar komt er toch ongeschonden uit. Als de Duitsers hier zijn realiseren ze zich dat de wielerbaan wel een heel mooi oriëntatie punt is voor de Engelse piloten. Henri Ter Hall kiest eieren voor zijn geld en verkoopt de baan aan een sloper voor 25.000 gulden.
bron: De Rijswijkse wielerbaan 1921 – 1940

