Op 16 mei 1947 heropende H.K.H. prinses Juliana het herstelde vliegveld Ypenburg . Z.K.H. prins Bernard arriveerde per privé-vliegtuig. De hoogwaardigheidsbekleders aanschouwden na de opening een wedstrijd formatievliegen om de ‘Ypenburg Coupe’. Vlieger Gerben Sonderman vloog de Fokker F-25 Promotor voor, gebaseerd op een ontwerp van luchtvaartondernemer Frits Diepen, de Difoga. Frits Diepen was de luchtondernemer die Ypenburg weer tot leven bracht. Zijn bedrijf Avio Diepen (onderdeel van Frits Diepen Vliegtuig NV) fuseert in 1954 met Vliegtuigenfabriek Fokker en dat onder de naam Avio Fokker is voortgezet.
De luchtverkenners van Scoutinggroep Van Weerden Poelmanhebben tijdens de heropening van Ypenburg een demonstratie gegeven met hun zweefmodellen. Achter de luchtverkenners staat de F-25 Promotor en is de hangaar zichtbaar waarvan de zijwanden nog niet geheel waren hersteld.
Vliegfeest 27 en 28 september 1947 Rijksluchtvaartschool
Bron: Haagsche Courant, 19 mei 1947
Bij een terugblik op de vliegfeesten, die ter gelegenheid van de heropening van Ypenburg zaterdag en zondag op het vliegveld gehouden werden. kunnen wij zeggen, dat deze een groot succes zijn geworden. Zij hebben dan ook volkomen aan het doel, nl de vliegsport nog populairder te maken, en de aandacht op Ypenburg te vestigen, beantwoord. Ondanks het feit, dat het weer niet meewerkte, zijn op beide dagen duizenden naar het vliegveld getrokken en het wagenpark op de Rotterdamseweg, was bepaald indrukwekkend.Het programma, dat ca. 4 uur duurde, was zeer gevarieerd, en bood elck wat wils. Hoogtepunten waren wel het stuntvliegen van Gerben Sondermann met de Bücker Jungmann en het parachutespringen van madame Bellu. Alle ogen volgden gespannen het kleine figuurtje, dat daar rustig naar beneden zweefde en de moedige Française die op haar 15de jaar al parachutiste wilde worden, had dan ook een ovationeel applaus in ontvangst te nemen. Bij haar tweede sprong op zaterdag kwam ze in een sloot terecht, die ze voor een weg aanzag, maar gelukkig was een natte overall hiervan slechts het gevolg. Ook verder was er genoeg te zien (en te horen!) Daar waren het groepvliegen, het stunten en andere demonstraties door verschillende toestellen van de LSK, NLS en RLS. Franse, Engelse en taxivliegtuigen, de luchtverkenners met hun modellen — waarvan sommigen met rookgordijn —het bazuinblazen door een verkenner in de lucht, het zweefvIiegen en het laag overvliegen van een Constellation. Ook de ,,Promotor” demonstreerde weer. Herhaaldelijk gaf het publiek van zijn bewondering blijk, door enthousiast met zak- en hoofddoeken te zwaaien. De behendigheids- en navigatiewedstrijd werd gisteren gewonnen door de N.L.S. (mej. Ida Velthuizen van Zanten, mr. J. v. d. Meel en de heer P.J.M. van Emerik) Drilmerg vóór de L.S.K. en de R.L.S. De N.L.S, won hiermee een wisselbeker, waar ieder jaar om gevlogen zal worden.
Een woord van lof aan de organisatoren en uitvoerenden van het feest: het programma liep werkelijk gesmeerd en bijna alles was op de minuut. Wij zijn er van overtuigd, dat de belangstelling, van de Hagenaars groot genoeg is, om dergelijke feesten ieder jaar op Ypenburg te organiseren! Bron: Haagsche Courant, 19 mei 1947