Search And Rescue (SAR) flight

      Reacties uitgeschakeld voor Search And Rescue (SAR) flight

In de begin vijftigerjaren werd de SAR-taak uitgevoerd door de Marineluchtvaartdienst met verouderde amfibievliegtuigen van het type Sea Otter en een Sikorsky S-51. De Sea Otters werden al snel afgeschreven en de helikopter werd opgeëist voor andere doeleinden. In de loop van 1958 besloot de Koninklijke Luchtmacht zowel haar eigen vliegers als die van de NAVO-bondgenoten, die gebruik maakten van de oefenschietbanen op Vlieland en Terschelling, een grotere overlevingskans te bieden in geval van moeilijkheden. Voor dit doel werden in 1958 zes Sud Aviation Alouette II helikopters voor deze taak aangeschaft. Op 25 maart 1959 werden de eerste twee Alouette helikopters overgevlogen van Le Bourget naar Ypenburg. De helikopters werden tijdelijk gestationeerd bij het 298 Squadron. Op 25 april 1959 werd de SAR/TAR Search And Resque /Tactical Air Reconnaissance) unit operationeel.
Tot in 1967 verbleef de unit op de vliegbasis Ypenburg. De stand-by heli werd op Terschelling geplaatst. De eerste reddingsactie vond plaats op 30 september 1959 toen twee F-84 Thunderstreaks betrokken raakten bij een botsing in de lucht boven de Waddenzee. Slecht één piloot overleefde de crash en werd opgepikt door één van de SAR-helikopters.
In 1966 werden de Alouette II SAR-helikopters vervangen door vijf grotere en snellere Alouette III’s. De Alouette III voor SAR doeleinden werd uitgerust met opblaasbare drijvers en een hijsinstallatie voor het oppikken van drenkelingen. In 1968 werd de SAR-taak opgeheven. De vliegbasis Ypenburg werd gesloten en de SAR/Fotovlucht overgebracht naar vliegbasis Soesterberg. In die periode was de unit het officiële luchtvervoer voor leden van de koninklijke familie.

Tenslotte werd op 30 juni 1977 de SAR-Flight overgeplaatst van Soesterberg naar de vliegbasis Leeuwarden en groeide de taak uit tot een officiële 24-uurs stand by dienst. Deze reddingseenheid, vliegt sinds februari 1994 met de AB-412SP helikopter en heet tegenwoordig het 303 SAR Squadron. Het accent van het operatiegebied ligt rond het Waddengebied van en naar de Waddeneilanden in het noorden van Nederland om het transport van patiënten, die snel overgebracht moeten worden om medische redenen. De reddingshelikopters moet ook stand-by staan tijdens het gebruik van de schietrange op Vlieland. En verder verleent de SAR haar diensten als bijzondere omstandigheden dat vereisen, zoals dijkbewaking bij zware storm of tijdens watersnood van de grote rivieren. Ook het vervoeren van zeehonden gebeurt regelmatig met de SAR-helikopters. Het SAR-team heeft in de loop van haar bestaan een twintigtal militaire vliegers uit binnen- en buitenland en een zestigtal opvarenden en drenkelingen uit zee gered.

In 1947 vloog de eerste helikopter op Ypenburg. Een Sikorsky S-51 met registratie PH-HAA vloog 20 augustus 1947 zijn eerste
Lees meer