Officiële herdenking Slag om Ypenburg 2013

herdenkingOp 10 mei 1940 versloegen Nederlandse troepen de Duitse parachutisten bij de eerste grote luchtlandingsoperatie in de geschiedenis. Deze gebeurtenis wordt jaarlijks op 10 mei het ILSY-plantsoen op Ypenburg herdacht.

Op 10 mei 1940 vond de ‘Slag om de Residentie’ plaats. Op en rond vliegveld Ypenburg is toen hard gevochten. Onze strijdkrachten wisten de Duitse aanvallers te stoppen in hun poging ons Koningshuis en de Regering in hun handen te krijgen. Talloze merendeels jonge landgenoten bonden een ongelijke strijd aan met de oppermachtige tegenstander. Velen van hen hebben die strijd met hun dood moeten bekopen, zijn gewond geraakt of hebben gebeurtenissen meegemaakt die van bepalende invloed zijn geweest op hun verdere leven.
Ter herinnering daaraan is op in 2000 op de “battlefield-locatie” voor het voormalige stationsgebouw van vliegpark Ypenburg een monument geplaatst. Ieder jaar wordt hier op 10 mei de Slag om de Resident herdacht. De herdenking wordt bijgewoond door veteranen van de Slag om Ypenburg en hun nabestaanden en door vele militaire- en burgerautoriteiten. Door verschillende organisaties worden kransen gelegd. De Stichting Herdenkingen Residentie organiseert samen met het Instituut Defensie Leergangen (IDL), de 13e Luchtverdedigingsbatterij ‘Ypenburg’ en de Historische Vereniging Buitenplaats Ypenburg deze jaarlijkse herdenking.

Het openbare gedeelte van de herdenking vindt plaats rond het monument. Inwoners van Den Haag en omgeving worden van harte uitgenodigd om deze herdenking bij te wonen. De herdenking start om 14.00 uur en duurt één uur. Als afsluiting van de herdenking wordt op gepaste wijze een eregroet gegeven door de “Stichting Historische Vlucht” met een tweetal vliegtuigen. Op het ILSY-plantsoen staan ook enkele historische wapens opgesteld.