Vanaf augustus 1947 werden 150 Harvards geleverd en verdeeld over de Koninklijke Luchtmacht (KLu) en de Marine Luchtvaartdienst (MLD). Een deel van de vliegtuigen werd gebruikt voor onderdelen. In 1949 volgden nog eens 50 stuks die, na een uitgebreide revisie bij Fokker, in dienst werden genomen. In de loop van 1962 werden de toestellen buiten dienst gesteld.
North American AT-16 Havard | |
---|---|
In gebruik bij | Koninklijke Luchtmacht (KLu) |
Periode | 1947 – 1962 |
Type | Laagdekker (lesvliegtuig, vliegerinstructeursopleiding) |
Fabrikant | North American, licentie Noorduyn (Canada) |
Bemanning | 1(vlieger) |
Passagiers | 1 (leerling) |
Afmetingen | Lengte 8,80 m Spanwijdte 12,90 m Hoogte 3,50 m |
Gewicht leeg / maximum | 1863 kg / 2530 kg |
Motor | Pratt and Whitney Wasp R-1340 motor |
Maximum snelheid | 331 km/u |
Kruissnelheid | 271 km/u |
Plafond | 6560 m |
Vliegbereik | 1400 km |