Mobilisatie

      Geen reacties op Mobilisatie

Op 28 augustus 1939 werd de Algemene Mobilisatie in Nederland afgekondigd. Alle dienstplichtigen van de lichtingen 1924 tot en met 1939 werden opgeroepen. De krijgsmacht bereikte daardoor een sterkte van zo’n 280.000 man.

Het zwaartepunt van de landsverdediging lag in de vesting Holland, achter de Hollandse Waterlinie. Daar voelden we ons ‘veilig’. Door jarenlange bezuiging op het leger was het uitgerust met verouderd en te weinig materieel. Het pas geopende vliegveld Ypenburg werd gezien als een potentieel belangrijk doelwit, na berichten over ‘luchtlandingtroepen’. Het burgervliegveld Ypenburg werd overgenomen door militairen en alle gebouwen werden met camouflagenetten bedekt. Tussen september 1939 en mei 1940 is er een behoorlijk sterke verdedigingsmacht opgebouwd.

Op en rond Ypenburg waren begin mei 1940 de volgende legeronderdelen gestationeerd: luchtdoelgeschut bij Park Leeuwenbergh, luchtafweermitrailleurs rondom het vliegveld, een bataljon Grenadiers, zes pantserwagens, een aantal verkenningsvliegtuigen, acht Fokker D-XXI jachtvliegtuigen en elf Douglas A8-3N lichte bommenwerpers, te gebruiken als jachtvliegtuig.

Op woensdag 29 november zal Henk Kronenberg het verhaal vertellen van de Haagse Luchtverkenners op Ypenburg. Henk is jarenlang voorzitter
Lees meer
Op Ypenburg zijn honderden kunstwerken te vinden. Een deel is geïntegreerd in de omgeving, zoals de keermuren van Milou van
Lees meer
Op de geluidswal langs de A13 staat het atelier van kunstenaar Theo Jansen. Hij bouwt daar aan de evolutie van
Lees meer
Dit plan kent drie gelijkvormige, maar onderling in kleur verschillende hoven naar model van de Zuid-Franse bastides. De tussenliggende ruimtes
Lees meer
De verschillen in het onderliggende en omliggende landschap zijn aanleiding geweest om drie verschillende zones in het plan te onderscheiden:
Lees meer
De morfologie van het slagenlandschap maar ook de historische aanwezigheid van een inversierug en een hoger gelegen poldervaart hebben geïnspireerd
Lees meer
Om met de gegeven dichtheid toch een landelijke woonwijk te maken zijn de woningen in dit plan gegroepeerd tot eigentijdse
Lees meer
Uitgangspunt in deelplan 11 is de mogelijkheid om bedrijvigheid en wonen te mengen. Daarnaast is er ruimte voor een woonwagencentrum,
Lees meer
De grote en smalle eilanden uit de structuurschets zijn aanleiding geweest om enerzijds onderscheid te maken tussen openbare en privé
Lees meer
Het plan bestaat, overeenkomstig de structuurschets, uit grote en smalle eilanden. De verschillen tussen de grote en smalle eilanden zijn
Lees meer