Hercules C130

      Geen reacties op Hercules C130

Vliegveld Ypenburg was regelmatig de schakel in de uitvoer van troepen en materieel vanuit de Verenigde Staten ter versterking van de Amerikaanse troepen in Europa.

De Hercules C130 van fabrikant Lockheed is onder meer uitgevoerd als transportvliegtuig, dat onder andere werd ingezet tijdens Reforger operaties.

Een Amerikaans toestel had na het tanken een kleine lekkage.

Noodhulp voor watersnood in Italië

Op 4 november 1966 was er een watersnoodramp in Italië waarbij de Arno buiten zijn oevers trad. Extra mankracht werd op Ypenburg ingezet om een Fokker Friendship naar Florence te begeleiden. Wegens mist op luchthaven Soesterberg stond Ypenburg paraat om vliegtuigen op te vangen. Vliegtuigen van de Amerikaanse luchtmacht vlogen vanuit Duitsland naar Soesterberg om militaire goederen voor noodhulp op te halen. Vanwege de mist moesten ze uitwijken naar Ypenburg. Ook de militaire colonne voor aanvoer van de militaire hulpgoederen over de weg werd naar vliegveld Ypenburg geleid. Er werden in eerste instantie drie vliegtuigen verwacht. Alle 40 dispersels (parkeerplaatsen) werden vrijgemaakt voor het ontvangen van de vliegtuigen.

Bijzonder is dat de Hercules C130 zelfstandig achteruit kan taxiën. Dit gebeurt door de propellers in reverse te ze zetten. Hierdoor konden de vliegtuigen zo worden geparkeerd dat de vrachtwagens met goederen eenvoudig gelost konden worden.

De Amerikanen bepaalden de volgorde van vertrek richting Italië. Kwartiermakers gingen als eerste. Tientallen vluchten vertrokken het weekend na de ramp van vliegveld Ypenburg richting Florence in Italië. Dit waren onder meer de Hercules C130 met de laadklep aan de achterzijde, de Globe Master, Flying Packet met de laadklep aan de voorzijde.