Sikorsky S-51

      Reacties uitgeschakeld voor Sikorsky S-51
Eerste vlucht van de PH-HAA Sikorsky S-51 door testpiloot Hein Bulten. Foto: Fotopersbureau van den Heuvel, Beeldbank Den Haag.

In 1946 bestelt Frits Diepen In Amerika een helikopter, een Sikorsky S-51 om ervaring op te doen met een ‘hefschroefvliegtuig’. Frits Diepen wil de bruikbaarheid van de helikopter onderzoeken. Hiertoe wordt een ‘Stichting voor Hefschroefvliegtuigen’ in het leven geroepen. In deze stichting nemen de Ministeries van Oorlog, Marine, Verkeer en Landbouw deel. Verder zijn ook de KLM, de PTT, de Nederlandse Spoorwegen en het Nationale Luchtvaart Laboratorium en Frits Diepen Vliegtuigen. Op 7 juli 1947 wordt de helikopter op Ypenburg afgeleverd en krijgt als registratie teken PH-HAA. Op 20 augustus 1947 maakt de chef vlieger van Frits Diepen Vliegtuigen de heer Hein Bulten hiermee zijn eerste vlucht.  Zie Polygoonjournaal item Nederlands eerste Hefschroefvliegtuig of Youtube

Alle bij de Stichting betrokken instanties mogen met de helikopter proeven doen, waarvoor 500 uur wordt uitgetrokken. De Koninklijke Marine die zeer geïnteresseerd is krijgt 100 uur. Het Ministerie voor Landbouw 50 uur voor het maken van sproeivluchten. En het Ministerie van Oorlog heeft een aantal uren gereserveerd voor artillerie-waarnemingen, ziekenvervoer en bevoorrading.

Op 28 september 1947 maakt de PH-HAA zijn eerste postvlucht, de eerste niet officiële postvlucht, met als Piloot H. Bulten, welke ook de vervoerde 15 poststukken tekende. Een speciaal rood stempel werd geplaatst, terwijl de brief ook een privé stempel van Frits Diepen Vliegtuigen N.V. krijgt. Op 7 oktober 1947 vliegt men naar het vliegdekschip de Karel Doorman die ergens op de Noordzee vaart. En op 5 november 1947 vliegt men de eerste officiële internationale helikopter postvlucht een wereld primeur waarbij 12.000 poststukken zijn vervoerd. Voor al deze vluchten heeft de PTT met een speciale herdenkingsstempel de poststukken gemerkt.

In de strenge winter van 1948/1949 worden zes vluchtengemaakt naar het geïsoleerde Ameland en Schiermonnikoog. Tijdens de eerste ILSY kan het publiek de helikopter in actie zien en op de grond bewonderen.
Nadat de helikopter 470 uren voor de Stichting te heeft gevlogen, wordt hij door Avio Diepen volledig gereviseerd en overgedragen aan de Koninklijke Marine. Waar hij onder de naam “Jezebel” met als registratie H-1 tot volle tevredenheid van de Koninklijke Marine tot 1959 vliegt.

Tijdens de Watersnoodramp van februari 1953 heeft de Kon. Marine deze helikopter als reddingshelikopter ingezet en vele mensen hebben hun leven hieraan te danken. Op Ypenburg worden helikopters gestationeerd.