In 1937 bestelde de Luchtvaartafdeling 36 toestellen van de Fokker D.XXI. Ze werden tussen juli 1938 en september 1939 afgeleverd en kregen de registratienummers 212 t/m 247. Op 10 mei 1940 waren 29 van de 36 toestellen operationeel en hiervan waren er 9 (nrs. 212, 215, 216, 217, 222, 227, 228, 246, 247) op Ypenburg gestationeerd. Deze toestellen waren ingedeeld bij de 1e Jachtvliegtuigen Afdeling (1-V-2 LvR) van de Jachtgroep ten behoeve van het Veldleger, dat onderdeel was van het Tweede Luchtvaartregiment (2 LvR) van de Luchtvaartbrigade.
Hoewel de Fokker D.XXI eigenlijk al verouderd was bij de indienststelling zou het in mei 1940 de standaardjager worden in de Nederlandse luchtmacht. Het was een stevig en eenvoudig te onderhouden toestel dat veel schade kon weerstaan. Het vliegtuig kenmerkte de overgang van dubbeldekkers naar eendekkers. De romp bestond uit staalbuis, overtrokken met linnen aan de achterzijde en de voorzijde bekleed met metalen platen. De vleugels waren van hout en het onderstel was niet intrekbaar.
Tijdens de Slag om Ypenburg op 10 mei 1940 wisten ze zich goed te weren tegen bijna alle Duitse vliegtuigen, maar waren niet tegen de grote overmacht opgewassen. Alle toestellen zijn uiteindelijk buiten gevecht gesteld.

Fokker D.XXI | |
---|---|
In gebruik bij | Wapen der Militaire Luchtvaart |
Periode | 1939-1940 |
Type | Jachtvliegtuig |
Fabrikant | Fokker |
Bemanning | 1 |
Afmetingen | Lengte8,20 m Spanwijdte11,00 m Hoogte2,95 m |
Gewicht leeg / maximum | 1450 kg / 2050 kg |
Motor | Bristol Mercury VIII |
Maximum snelheid | 460 km/u |
Kruissnelheid | 430 km/u |
Bewapening | Boordgeschut 2x FN-Browning M36 7,9 mm in beide vleugels, 2x FN-Browning M36 7,9 mm in de neus |