De Fokker C.Vd is het meest gebouwde type van dit toestel. De grootste wijziging ten opzichte van de eerdere versies was een andere vleugelopbouw. De ondervleugel van deze tweedekker was een stuk kleiner uitgevoerd. Het werd gebruikt als verkenner, lichte bommenwerper en escortejager. De Nederlandse versie had een lijnmotor waardoor het een gestroomlijnd, aan de neus spits toelopend uiterlijk had.
Op 10 mei 1940 waren nog 27 Fokker C.Vd’s in dienst. Hiervan waren 7 toestellen ingedeeld bij de 2e Verkenningsgroep (IIe VerkGr) van de Verkenningsgroep van het 2e Luchtvaartregiment (2 LvR) op Ypenburg. Ze hadden geen gevechtswaarde en werden ver buiten het veld gecamoufleerd opgesteld.
Fokker C.V | |
---|---|
In gebruik bij | Wapen der Militaire Luchtvaart |
Periode | 1939-1940 |
Type | Jager/tactische verkenner |
Fabrikant | Fokker |
Bemanning | 2 (vlieger en waarnemer/luchtschutter) |
Afmetingen | Lengte9,60 m Spanwijdte12,50 m Hoogte3,60 m |
Gewicht leeg / maximum | 1210 kg / 2100 kg |
Motor | Rolls Royce Kestrel 650 pk |
Maximum snelheid | 260 km/u |
Kruissnelheid | 213 km/u |
Bewapening | Boordgeschut 1x 7,9mm-machinegeweer naar voren vurend, 1x 7,9mm-machinegeweer op ring voor waarnemer |