Douglas DB 8A-3N

      Geen reacties op Douglas DB 8A-3N

De Douglas DB 8A-3N verkenner/lichte bommenwerper kwam pas tijdens de mobilisatie uit Amerika naar Nederland. In 1939 had Nederland 18 van deze toestellen gekocht en werden er vliegers en boordschutters voor opgeleid. Dit was het eerste geheel metalen vliegtuig bij de Nederlandse Luchtmacht. In november 1939 werden de eerste toestellen gestationeerd op vliegveld Ypenburg.

Op 10 mei 1940 stond de 383 zonder bougies op Ypenburg, verder waren elf toestellen t.w. 381, 382, 384, 385, 387, 388, 389, 390, 391 en 393, gevechtsklaar. Al gedurende de eerste uren van de strijd waren alle DB-8A’s buiten gevecht gesteld.
Op 10 mei 1940 kwam Sergeant Hagen, luchtschutter van de Douglas 388, om het leven toen zijn toestel werd aangevallen door vijf Messerschmitts. Het toestel kwam brandend neer bij landgoed Ter Horst in Voorschoten.

Het was gebouwd om vanuit de lucht doelen op de grond aan te vallen. Hiervoor waren vier vleugelmitrailleurs ingebouwd die 1450 schoten per minuut konen afvuren. Ook kon vanuit het vliegtuig een bombardement worden uitgevoerd. Hiervoor werden bommen onder de vleugels opgehangen. Omdat de bommen nog niet geleverd waren en er een tekort was aan jachtvliegtuigen, werd dit vliegtuig ingezet als tweepersoonsjager. Hier was hij eigenlijk niet voor gemaakt. Van de 18 toestellen ging er 1 verloren door een ongeluk tijdens een oefening. Begin mei waren 11 van de 17 toestellen gevechtsklaar.

Op 10 mei 1940 kwam Sergeant Hagen, luchtschutter van de Douglas 388, om het leven toen zijn toestel werd aangevallen door drie Messerschmitts 109 (Me 109) en twee Messerschmitts 110 (Me 110). Het toestel kwam brandend neer bij landgoed Ter Horst in Voorschoten.

Ook zes andere DB 8A’s werden door de Duitse overmacht uitgeschakeld, terwijl overige gevechtsklare vliegtuigen door ongelukken bij opstijgen of landen buiten gevecht gesteld werden.