Douglas 8A3N

      Geen reacties op Douglas 8A3N
Op 10 mei 1940 stond de 383 zonder bougies op Ypenburg, verder waren elf toestellen t.w. 381, 382, 384, 385, 387, 388, 389, 390, 391 en 393, gevechtsgereed. Al gedurende de eerste uren van de strijd waren alle DB-8A’s buiten gevecht gesteld.
Op 10 mei 1940 kwam Sergeant Hagen, luchtschutter van de Douglas 388, om het leven toen zijn toestel werd aangevallen door vijf Messerschmitts. Het toestel kwam brandend neer bij landgoed Ter Horst in Voorschoten.

De Douglas 8A-3N verkenner / lichte bommenwerper kwam pas tijdens de mobilisatie uit Amerika naar Nederland. In 1939 werden er vliegers en boordschutters voor opgeleid. Het was gebouwd om vanuit de lucht doelen op de grond aan te vallen. Hiervoor waren vier vleugelmitrailleurs ingebouwd die 1450 schoten per minuut konen afvuren. Ook kon hvanuit het vliegtuig een bombadrement worden uitgevoerd. Hiervoor werden bommen onder de vleugels opgehangen. Omdat de bommen nog niet geleverd waren en er een tekort was aan jachtvliegtuigen, werd dit vliegtuig ingezet als tweepersoonsjade. Hier was hij eigenlijk niet voor gemaakt.
Op 10 mei 1940 kwam Sergeant Hagen, luchtschutter van de Douglas 388, om het leven toen zijn toestel werd aangevallen door vijf Messerschmitts. Het toestel kwam brandend neer bij landgoed Ter Horst in Voorschoten.