Douglas DB 8A-3N

      Reacties uitgeschakeld voor Douglas DB 8A-3N

De Douglas DB 8A-3N verkenner/lichte bommenwerper kwam pas tijdens de mobilisatie uit Amerika naar Nederland. In 1939 had Nederland 18 van deze toestellen gekocht en werden er vliegers en boordschutters voor opgeleid. Dit was het eerste geheel metalen vliegtuig bij de Nederlandse Luchtmacht. De toestellen waren ingedeeld bij de 3e Jachtvliegtuigen Afdeling (3-V-2 LvR) van de Jachtgroep ten behoeve van het Veldleger, dat onderdeel was van het Tweede Luchtvaartregiment (2 LvR) van de Luchtvaartbrigade. In november 1939 werden de eerste toestellen gestationeerd op vliegveld Ypenburg.

Het toestel was gebouwd om vanuit de lucht doelen op de grond aan te vallen. Hiervoor waren vier vleugelmitrailleurs ingebouwd die 1450 schoten per minuut konen afvuren. Ook kon vanuit het vliegtuig een bombardement worden uitgevoerd. Hiervoor werden bommen onder de vleugels opgehangen. Omdat de bommen nog niet geleverd waren en er een tekort was aan jachtvliegtuigen, werd dit vliegtuig ingezet als tweepersoonsjager. Hier was hij eigenlijk niet voor gemaakt. Van de 18 toestellen ging er 1 verloren door een ongeluk tijdens een oefening. Begin mei waren waren elf van de zeventien toestellen, t.w. 381, 382, 384, 385, 387, 388, 389, 390, 391 en 393, gevechtsklaar. Al gedurende de eerste uren van de strijd waren alle DB-8A’s buiten gevecht gesteld.

Op 10 mei 1940 kwam Sergeant Hagen, luchtschutter van de Douglas 388, om het leven toen zijn toestel werd aangevallen door vijf Messerschmitts 109 (Me 109). Het toestel kwam brandend neer bij landgoed Ter Horst in Voorschoten.

Ook zes andere DB 8A’s werden door de Duitse overmacht uitgeschakeld, terwijl overige gevechtsklare vliegtuigen door ongelukken bij opstijgen of landen buiten gevecht gesteld werden.

Douglas DB 8A-3N
In gebruik bij Wapen der Militaire Luchtvaart
Periode1939-1940
TypeBommenwerper
FabrikantDouglas
Bemanning2 (piloot en schutter)
AfmetingenLengte9,67 m
Spanwijdte14,54 m
Hoogte3,62 m
Gewicht leeg / maximum2211 kg / 3328 kg
Motor1 × Pratt & Whitney R-1830 S3C-G “Twin Wasp”
Maximum snelheid332 km/u
Kruissnelheid274 km/u
BewapeningBoordgeschut vijf FN-Browning machinegeweren van 7,9 mm kaliber
Bommen max. lading 544 kg
Werkgroep Modelbouw HVBY