Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de Nederlandse infrastructuur door het oorlogsgeweld grotendeels verwoest, waardoor vervoer over land slechts in beperkte mate mogelijk was. Daardoor ontstond een dringende behoefte aan luchttransport. In 1944 kreeg de luchtmacht de opdracht om een Dutch Auster Squadron te formeren. Deze eenheid zou worden uitgerust met Taylorcraft Auster verbindingsvliegtuigen. Op 16 april 1945 werd het Nr. 6 (Dutch) Auster Squadron opgericht. Vanaf 1950 werden een aantal Austers toegevoegd aan de Groep Lichte Vliegtuigen (GPLV).
Auster | |
---|---|
In gebruik bij | Koninklijke Luchtmacht (KLu) |
Periode | 1950 – 1953 |
Type | Transport (o.a. passagiers, post, vracht) |
Fabrikant | Auster Aircraft |
Bemanning | 1 |
Passagiers | 1 |
Afmetingen | Lengte 6,82 m Spanwijdte 11,00 m Hoogte 1,90 m |
Gewicht leeg / maximum | 475 kg / 771 kg |
Motor | De Havilland Gipsy Major lijnmotor |
Maximum snelheid | 203 km/u |
Kruissnelheid | 154 km/u |
Plafond | 4800 m |
Vliegbereik | 418 km |