A40 Hangar Noord

      Geen reacties op A40 Hangar Noord
A40 transport F104

Hangar Noord was gelegen aan de Noord zijde van het veld.

In deze hangar was de Basis Vlucht onder gebracht, met de S-14 als standaard vliegtuig. Verder waren hier ook de Harvards en de Beavers ondergebracht. Deze vliegtuigen werden gebruikt als trainingsvliegtuigen voor de maandvliegers.

Voor het sportbureau werd de hangar ontruimd voor bijzondere evenementen zoals internationale helikopter resque wedstrijden en regionale militaire volleybal wedstrijden. Eind 1961 begin 1962 werd de basisvlucht verplaatst na de meer centraal gelegen hangar A7. Na 1961 werd het 334 sqn hierin ondergebracht. Met o.a. Wingops. en een crewroom voor de vliegers. In de hangar werden werkplaatsen ingericht voor de propeller en motor afdeling, propeller balanceer shop, bandenshop, helikopter Hubb/hoist shop.

Toen in 1968 de basis een PPR status kreeg, werd Ypenburg een slapende basis en verhuisde het 334 squadron naar Soesterberg. Nadat de vliegbasis Ypenburg in 1968 een slapende basis werd, werd de hangar door verschillende gebruikers gebruikt o.a. de voormalige onderdelen zoals de Tech. Squadron, het Bedrijfs Bureau, Cmd. Inwendige dienst, Bedrijfsveiligheid.

Tijdens de Reforcer oefeningen en Dessert Storm werd de hangar gebruikt als opslag en slaap gelegenheid voor de Amerikaanse troepen. Ook waren hier een paar maal de Int. Helikopter Seance Resque Meetings gehouden. De laatste grote bedrijvigheid in de hangar was in december 1990 voor de landelijke actie “Help de Russen de winter door”. Hier werd de hangar ruimte gebruikt voor opslag en transport gereed maken van de aangeboden goederen. Goederen werden per vrachtauto naar Rusland vervoerd.

Fokker heeft de hangar later gebruikt voor de revisie van de F-5 Freedom Fighters van de Deense en Noorse Luchtmacht.

A40 met de uitgefaseerde D-8091 F104 Starfighter die per ‘Queen Marry’ worden afgevoerd.

Foto uit begin periode Hangar Noord A40 met links gedeeltelijk zichtbaar een North American Harvard lesvliegtuig. Foto NIMH 1958
A40 Hangar Noord Foto NIMH 1958
A40 Fokker S-14 “Machtrainer” L-8 wordt uit de hangar gereden Foto NIMH 1959

Plattegrond en legenda Hangar A40 anno 1987

A40 plattegrond
  1. Hangar
  2. Werkplaats EGA
  3. Kantoor EGA
  4. Werkplaats EGA
  5. Kantoor
  6. Opslag EGA
  7. Vergaderzaal
  8. Opslag schilder
  9. Opslag EGA
  1. Kleeedruimte
  2. Magazijn
  3. Opslag timmerwerkplaats
  4. Timmerwerkplaats
  5. Opslag
  6. Opslag
  7. Compressorruimte
  8. Magazijn kantoor
  9. Metaal werkplaats
  1. Werkplaats
  2. CV-ruimte
  3. Kantine
  4. Was- en doucheruimte
  5. Toiletten
  6. Kantoor
  7. Magazijn
  8. Kantoor
  9. Kantoor

In het kader van de ” Actie Help de Russen de Winter door” hebben van januari 1991 tot april 1991 militairen van de landmacht in hangar A40 op vliegbasis Ypenburg voedselpakketten ingepakt en ingeladen in vrachtwagens voor transport naar Rusland. Twee voorgaande maanden verbleven Amerikaanse militairen in hangar A40 vanwege de operatie Deforger. In augustus 1990 was de Golfoorlog uitgebroken en materiaal van Amerikaanse troepen moest naar de Golfregio via de Nederlandse haven Rotterdam, Amsterdam en Delfzijl. Op Ypenburg verbleef het personeel dat het transport begeleidde.

VoedselpakketVoedselpakketVoor de Amerikanen was hangar A40 ingericht als mess/kantine. Voor verblijf waren tenten voor de hangar neer gezet. Deze faciliteiten zijn ook gebruikt bij de inpakken van voedselpakketten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.