A2 Verbinding- en telexruimte en later douane en vliegdiensten

A2 was een houten barak met een betonnen fundering die al tijdens de Duitse bezetting gebouwd was. Na de oorlog werd het o.a. gebruikt als portiers loge voor de ingang van het vliegveld.
Toen de luchtmacht in 1957 het vliegveld in gebruik nam als vliegbasis werd het gebouw A2 gebruikt door diverse afdeling van de luchtmacht. Een van de eerste afdelingen was de verbindingsdienst van de luchtmacht. Achter het gebouw stond een hoge antennemast voor de draadloze verbinding in de korte golf band tussen dit grondstation en het militaire luchtverkeer. Verbinding kwam tot stand d.m.v. telegrafie met de seinsleutel, bediend door een aantal telegrafisten vanaf het grondstation en met de telegrafist in het vliegtuig. Hierdoor had men direct contact met onze transportvliegtuigen die ergens in het buitenland vlogen. Ook stond hier de telex en verbindings apparatuur opgesteld van de luchtmacht. 

Het bureau aanvraag militair vervoer PAX 334 had hier zijn kantoor en werd bemand door de heer van Rossum en mevrouw Staalduinen. In dit gebouw was ook de Douane (dhr. Jansen) en Crosservicing en de vliegwacht voor Friendshaps (Crash ploeg) Technische en 334 Sqn ondergebracht. en later ook chef vliegdienst en plv basis-coomandant

Onder de vleugel van de F-27 is het A-2 gebouw zichtbaar

Onder de vleugel van de F-27 is het A2 gebouw zichtbaar

A2 Commandant vliegdienst, Cross Servicing en Douane datum onbekend

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *