A02 Verbindingsdienst, Cross-servicing en douane

A2 was een houten barak met een betonnen fundering die al tijdens de Duitse bezetting gebouwd was. Na de oorlog werd het o.a. gebruikt als portiers loge voor de ingang van het vliegveld.
Toen de luchtmacht in 1957 het vliegveld in gebruik nam als vliegbasis werd het gebouw A2 gebruikt door diverse afdeling van de luchtmacht. Een van de eerste afdelingen was de verbindingsdienst van de luchtmacht. Achter het gebouw stond een hoge antennemast voor de draadloze verbinding in de korte golf band tussen dit grondstation en het militaire luchtverkeer. Verbinding kwam tot stand d.m.v. telegrafie met de seinsleutel, bediend door een aantal telegrafisten vanaf het grondstation en met de telegrafist in het vliegtuig. Hierdoor had men direct contact met onze transportvliegtuigen die ergens in het buitenland vlogen. Ook stond hier de telex en verbindings apparatuur opgesteld van de luchtmacht. 

Het bureau aanvraag militair vervoer PAX 334 had hier zijn kantoor en werd bemand door de heer van Rossum en mevrouw Staalduinen. In dit gebouw was ook de Douane (dhr. Jansen) en Crosservicing en de vliegwacht voor Friendshaps (Crash ploeg) Technische en 334 Sqn ondergebracht en later ook chef vliegdienst en plv basis-commandant

Cross servicing

Een bijzondere gebeurtenis was steeds als leden van het Koninklijke Huis Ypenburg bezochten met eigen vliegtuigjes. Jaren later is een anekdote gebruikt om aandacht te vragen voor het Stationsgebouw Ypenburg in het SBS-6 programma Het mooiste pand van Nederland. Het verhaal was van A.J. Kraag van de KLu, die Mr Pieter van Vollenhove begeleidde bij zijn vertrek per vliegtuig van Ypenburg.

Plattegrond en legenda gebouw A2 anno 1987

A2 Douane Vliegdienst en Cross Servicing
  1. Entree
  2. Gang
  3. Kast
  4. Magazijn
  5. Magazijn
  6. Magazijn
  7. Bureau
  1. Bureau
  2. Hal
  3. CV-ruimte
  4. Toilet
  5. Bureau
  6. Bureau
  7. Recreatieruimte

Reacties op deze pagina’s kunt u hieronder geven.

Terug naar de voorpagina van het A-kamp vliegbasis met kaart in Google maps.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *